UCHWAŁA NR VIII/47/07 RADY GMINY BRAŃSK z dnia 30 października 2007 r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
RADY GMINY BRAŃSK
z dnia 30 października 2007 r.
w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm. z 2002 r. Dz. U. Nr. 23 poz. 220, Dz. U. Nr 62 poz. 558, Dz. U. 113 poz. 984, Dz. U. Nr 214 poz. 1806; z 2003 r. Dz. U. Nr 80 poz. 717, Dz. U. Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102 poz. 1055, Dz. U. Nr. 116 poz.1203, Dz. U. Nr 214 poz. 1806; z 2005 r. Dz. U. Nr 172 poz 1441; z 2006 r. Dz. U. Nr 17 poz. 128, Dz. U. Nr 175 poz. 1457, Dz. u. Nr 181 poz. 1337; z 2007 r. Dz. U. Nr 48 poz 327, Dz. U. Nr 138 poz. 974/ i art. 179 – 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych /Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm. z 2006 r. Dz. U. 169 poz. 1420, Dz. U. Nr 45 poz 319, Dz. U. 104 poz. 708, Dz. U. Nr 187 poz. 1381, Dz. U. Nr 170 poz. 1217 i 1218, Dz. U. Nr 249 poz. 1832; z 2007 r. Dz. U. Nr 88 poz. 587 , Dz. U. Nr 115 poz. 791, Dz. U. Nr 140 poz. 984, Nr 82 poz. 560/ uchwala się, co następuje:
§ 1. Podstawą do opracowania projektu budżetu jest zakres rzeczowy potrzeb i wskazówki ustawy o finansach publicznych oraz:
1) w zakresie kalkulacji dochodów, informacje Ministerstwa Finansów zawierające wskaźniki wzrostu podatków i Uchwały Rady Gminy w sprawie ustalenia stawek podatków i opłat na terenie gminy;
2) wielkość subwencji podaną przez Ministerstwo Finansów;
3) wielkość dotacji na zadania zlecone gminie;
4) wielkość wpływów od jednostek gospodarki pozabudżetowej;
5) w zakresie kalkulacji wydatków budżetowych wskaźniki wrostu cen towarów i usług dla sfinansowania najpilniejszych zadań gminy;
6) w zakresie zamierzeń gospodarczych własne rozeznanie potrzeb i wnioski z zebrań wiejskich przeprowadzonych przez radnych w swoich obwodach wyborczych oraz wnioski Rad Sołeckich przedkładanych Wójtowi Gminy w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy;
7) strategia rozwoju gminy;
8) wieloletnie programy inwestycyjne;
9) stawki podatków, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy;
10) prognoza wskaźnika inflacji w roku budżtowym;
11) przewidywane zatrudnienie na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian prognozowanych na rok budżetowy;
12) wnioski komisji Rady Gminy i jednostek pomocniczych gminy.
§ 2. Kierownicy gminnych jednostek budżetowych, komunalnych osób prawnych i pracownicy merytoryczni urzędu opracowują i przedkładają Wójtowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy propozycje planów rzeczowo-finansowych z wyszczególnieniem:
1) przewidywanego wykonania planowanych dochodów i wydatków roku poprzedzającego rok budżetowy w szczegółowości do paragrafów;
2) planowanych dochodów i wydatków na rok następny;
3) planowanych do realizacji zadan inwestycyjnych i remontowych;
4) limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne;
5) limitu wydatków na programy i projekty realizowane ze środków unijnych.
§ 3. Na podstawie otrzymanych wycinkowych materiałów planistycznych, otrzymanych wniosków jak również skalkulowanych dochodów własnych gminy, informacji o dochodach z udziałów w podatkach oraz inforamcji o dotacjach celowych i subwencji z budżetu państwa Wójt Gminy przeprowadza analizę wstępną i daje wytyczne Skarbnikowi Gminy do opracowania projektu budżetu i prognozy łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne.
§ 4. Informację o stanie mienia komunalnego opracowuje Kierownik Referatu Budownictwa, Gospodarki, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w zakresie określonym w art. 180 ustawy o finansach publicznych.
§ 5. Projekt uchwaly budżetowej powinien zawierać wszystkie elementy określone w art.184 ust. 1-3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych /Dz. U. Nr 249 poz 2104 ze zm./.
§ 6. O ostatecznej wysokości i strukturze projektu budżetu decyduje Wójt Gminy, który w pierwszej kolejności zabezpieczy środki na:
1) spłatę zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz innych zobowiązań z poprzedniego roku budżetowego;
2) bieżącą realizację zadań własnych gminy;
3) zadania kontynuowane w wielkościach wynikających z zawartych umów z wykonawcami oraz podpisanych porozumień z innymi j.s.t.
§ 7. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informacją o stanie mienia komunalnego Wójt Gminy przedkłada Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do 15 listopada.
§ 8. 1. Przewodnicący Rady Gminy niezwłocznie po otrzymaniu projektu budżetu przekazuje go wraz z towarzyszącymi mu materiałami do zaopiniowania powołanym Komisjom, które wyrażają swoją opinię o projekcie w ciagu 30 dni. O ile takie nie funkcjonują Przewodniczący przekazuje projekt Komisji Rewizyjnej.
2. Komisja Rewizyjna formułuje opinię ostateczną o projekcie budżetu na posiedzeniu z udziałem przewodniczących pozostałych komisji i przekazuje ją Wójtowi Gminy co najmniej 7 dni przed planowanym terminem sesji.
3. Wskazując nowe zadanie, komisja zobowiązana jest wskazać źródło jego finansowania wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian.
4. Pisemne opinie wydane przez Komisje Rady są przekazywane niezwłocznie Wójtowi, który po zapoznaniu sie z ich treścią podejmuje decyzję o ich uwzględnieniu lub nieuwzględnieniu i odpowiednio wprowadza autopoprawki lub nie wprowadza do projektu uchwały budżetowej.
5. Wójt Gminy może na podstawie wniosków zawartych w opiniach komisji dokonać autopoprawki w projekcie budżetu.
§ 9. 1. Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję budżetową w terminie umożliwiajacym uchwalenie budżetu, przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególności w uzasadnionych przypadkach – nie poźniej niż do 31 marca danego roku budżetowego.
2. Porządek sesji budżetowej winien zawierać następujące zagadnienia:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta;
2) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej;
3) przedstawienie opinii komisji stałych Rady;
4) przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie opinii komisji;
5) dyskusję nad projektem uchwały budżetowej;
6) głosowanie uchwały budżetowej.
3. W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie do 31 grudnia podstawą gospodarki finansowej Gminy w roku budżetowym jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 11. Traci moc uchwala Nr XII/80/99 Rady Gminy z dnia 15 listopada 1999 roku w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegołowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Ryszard Wietoszko
Metryka strony