Informacja o przebiegu wykonania budżetu gminY za I kwartał 2007 r.

Informacja
o przebiegu wykonania budżetu gminy
za I kwartał 2007 r.


Wójt Gminy Brańsk przedkłada informację z realizacji wykonania budżetu za I kwartał 2007 r., która zobrazuje stopień i ewentualne trudności w wykonywaniu podjętej uchwały budżetowej oraz stanowić będzie źródło do analizy i podjęcia działań skutecznie zmierzających do pełnej realizacji planu dochodów i wydatków budżetowych oraz wykonania zadań gospodarczych.
Dochody budżetowe będące źródłem finansowania zadań gospodarczych zostały wykonane w 19,57 %, gdyż na plan 15.990.190 zł wykonanie stanowi 3.130.174 zł.

Skutki obniżenia maksymalnych stawek podatkowych przez Radę Gminy spowodowały zmniejszenie dochodów budżetowych za I kwartał w wysokości 93.668 zł, z czego:
• w podatku od nieruchomości – 16.528 zł
• w podatku od środków transportowych – 10.479 zł.
• w podatku rolnym – 66.661

Na indywidualne wnioski podatników po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego udzielone zostały umorzenia, odroczenia w wysokości 11.639 zł, z czego:
• w podatku rolnym – 2.081 zł
• w podatku od nieruchomości – 1.172 zł
• w podatku leśnym – 168 zł
• w podatku od środków transportowych – 1.525 zł
• umorzenia odsetek za zwłokę – 1.160 zł

Ponadto zwolniono z podatku od nieruchomości:
• budynki mieszkalne i ich części stanowiące własność osób fizycznych prowadzących gospodarstwa rolne zajęte na cele mieszkalne – 17.545 zł.
• budynki mieszkalne i ich części przeznaczone na cele mieszkalne kościelnych osób prawnych – 58 zł.
• grunty - użytki kopalne, drogi, tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, tereny różne- 1.810 zł
• grunty, budynki stanowiące własność podmiotów nowo rozpoczynających działalność gospodarczą – 6.368 zł.
co spowodowało ogółem zmniejszenie dochodów z tego tytułu w wysokości 25.781 zł. Zastosowane zwolnienia powodują jednocześnie obniżenie subwencji uzupełniającej z budżetu państwa.

Realizację dochodów budżetowych za I kwartał 2007 r. przedstawia Załącznik Nr 1.:
REALIZACJA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH

Na dzień 30.03.2007 r. w księgach rachunkowych figurują zaległości w podatkach i opłatach w wysokości 77.185 zł w tym:
• zaległość w podatku od nieruchomości osób fizycznych – 29.492 zł
• zaległość w podatku rolnym od osób fizycznych – 40.483 zł
• zaległość w podatku leśnym od osób fizycznych – 4.323 zł
• zaległość w podatku od środków transportowych od osób fizycznych – 215 zł
• zaległość w podatku od nieruchomości od osób prawnych – 2.399 zł
• zaległość w czynszu dzierżawy osób fizycznych i prawnych – 273 zł.

Wydatki budżetowe zostały zrealizowane w 12,5 %, gdyż na plan 16.364.544 zł wydatkowano 2.035.209 zł

Realizację wydatków przedstawia Załącznik Nr 2.
WYKONANIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

W dz. 010 – rolnictwo i łowiectwo wydatkowaliśmy kwotę 404 zł na składki stanowiące 2% odpisu od podatku rolnego dla Izby Rolniczej.

W dz. 400 – wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, wodę wydatko-wano kwotę 152 zł opłaty związane z renowacją zbiornika wodnego we wsi Glinnik.

W dz. 600 – transport i łączność wydatkowaliśmy kwotę 41.002 zł na plan 2.091.300 zł, co stanowi 1.96 %. W zakresie bieżącego utrzymania dróg wykonano:
• odśnieżanie dróg gminnych – 13.373 zł
• remonty dróg gminnych na terenie gminy
• opracowanie dokumentacji na drogę Nowosady – Załuskie Kościelne – 8.250 zł

W rozdz. 70005 – gospodarka gruntami i nieruchomościami sfinansowano: ogłoszenie o sprzedaży działek, sporządzenie wyrysów i wyceny działek, ubezpieczenie majątku.
Środki finansowe w okresie I kwartału 2007 r. w dz. 750 – administracja publiczna zostały wykorzystane w 15,95 %. Sfinansowane zostały następujące zadania:
• rady gmin 8.304 zł na plan 41.000 zł
• zadania zlecone przez administrację rządową 22.500 zł na plan 81.000 zł
• działalność Urzędu Gminy 278.458 zł na plan 1.820.033 zł
• pozostała działalność 259 zł na plan 1.100 zł
• promocja jednostek samorządu terytorialnego – 2.855 zł

W dz. 754 – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa wydatki zostały zrealizowane w 40,88 %.
Ze środków przeznaczonych na bieżące utrzymanie jednostek OSP wydatkowano na:
• wynagrodzenia kierowców OSP – 7.748 zł
• pochodne od wynagrodzeń – 1.049 zł
• energię elektryczną - 4.709 zł
• ubezpieczenie majątku – 9.119 zł

W dz. 757 – obsługa długu publicznego wydatkowano kwotę 4.493 zł tytułem odsetek od zaciągniętej pożyczki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wydatki związane z oświatą pochłonęły w I kwartale 2007 r. kwotę 983.239 zł, co stanowi 14,3 % środków planowanych na rok. Z ogólnej puli wydatkowanych środków wydatki na poszczególne zadania stanowią:
• szkoły podstawowe – 578.681 zł
• gimnazja – 257.059 zł
• dowożenie uczniów do szkół – 98.304 zł
• jednostki pomocnicze szkolnictwa – 24.962. zł
• przedszkola przy szkołach podstawowych – 16.671 zł
• dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli – 1.013 zł

W dz. 851 – ochrona zdrowia sfinansowano zadania wynikające z programu rozwiązywania problemów alkoholowych. Wydatki zostały zrealizowane w 12,18 %

W dz. 852 – pomoc społeczna wydatki zostały wykonane w 24,8 %.
Dotacja przekazana w dz. 852 rozdz. 85212 § 2010 – świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego w wysokości 1.607.000 zł. została wykorzystana w wysokości 399.795 zł na:
• wypłatę zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami w ilości 3173 świadczeń na kwotę 195.652 zł
• wypłatę zasiłków pielęgnacyjnych w ilości 1779 świadczeń na kwotę - 140.720 zł,
• wypłatę świadczeń pielęgnacyjnych w ilości 232 świadczeń na kwotę - 35.496 zł,
• zaliczka alimentacyjna w ilości 33 na kwotę – 6.669 zł
• jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka 8 świadczeń na kwotę – 9.000 zł
• wypłatę wynagrodzeń pracownikom GOPS wykonujących zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych na kwotę - 3.836 zł
• składki ZUS i FP od wynagrodzeń - 847 zł
• dodatkowe wynagrodzenie roczne - 1.330 zł
• zakup druków, materiałów kancelaryjnych i sprzętu - 365 zł

Dotacja w rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej w wysokości 1.230 zł została wykorzystana na sfinansowanie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 33 osób pobierających świadczenia z pomocy społecznej.

Dotacja w rozdz. 85214 – zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości 84.300 zł została wykorzystana w wysokości 28.320 zł na:
• wypłatę zasiłków okresowych dla 28 rodzin w ilości 64 świadczeń na kwotę 12.612 zł
• wypłatę zasiłków stałych 12 osobom tj. 37 świadczenia na kwotę 15.708 zł.

Dotacja w rozdz. 85415 – pomoc materialna dla uczniów nie została wykorzystana w I kwartale 2007 roku.

Dotacja przekazana w rozdz. 85219 § 2030 w wysokości 32.588 zł została wykorzystana w wysokości 30.227 zł na:
• wypłatę wynagrodzeń zatrudnionych pracowników – 18.123 zł
• dodatkowe wynagrodzenie roczne zatrudnionych pracowników – 6.142 zł
• pochodne od wynagrodzeń – 3.974 zł
• wydatki bieżące – 1.488 zł

Dotacja w rozdz. 85295 – pozostała działalność w wysokości 8.500 zł została wykorzystana na dożywianie uczniów w kwocie 8.500 zł. Z dożywiania skorzystało 73 uczniów, wydano 2.858 posiłków, koszt jednego posiłku 2.97 zł.
W rozdz. 85315 – dodatki mieszkaniowe wydatkowano kwotę 3.004 zł na sfinansowanie dodatków mieszkaniowych.

W ramach środków przeznaczonych w dz. 900 – gospodarka komunalna i ochrona środowiska wydatkowano na:
• oświetlenie ulic, placów i dróg – 17.151 zł na plan 82.000 zł co stanowi 20,9 %
• dotacja dla Gminnego Zakładu Komunalnego z siedzibą w Brzeźnicy – 50.000 zł na plan 170.000 zł, co stanowi 29,4 %

W rozdz. 90017 – Zakłady Gospodarki Komunalnej Gminny Zakład Komunalny z siedzibą w Brzeźnicy realizuje zadania z zakresu zaopatrzenia wsi w wodę oraz wykonuje zadania gospodarcze przyjęte przez Radę Gminy na rok 2007 między innymi z zakresu utrzymania dróg, ochrony przeciwpożarowej, remontów w szkołach. W okresie I kwartału 2007 r. dochody własne zostały zrealizowane w 23 %, gdyż na plan 180.700 zł wykonanie stanowi 235.907 zł
Dochody uzyskano z następujących źródeł:
• opłaty za pobór wody – 144.328 zł
• obsługa oczyszczalni – 1.044 zł
• dochody z usług wykonywanych na rzecz Gminy – 33.885 zł

Na dzień 31.03.2007 roku wystąpiły zaległości z tytułu opłat za pobór wody w wysokości 2.431 zł

Wydatki zakładu ogółem stanowią kwotę 255.140 zł na plan 1.107.000 zł, co stanowi 23,05%, z tego:
• wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń – 107.322. zł
• wydatki za zużytą energię elektryczną – 25.515 zł
• odpisy na Fundusz Świadczeń Socjalnych – 1.967 zł
• różne opłaty i składki – ubezpieczenie pojazdów i majątku zakładu, opłata za pobór
wody, opłata eksploatacyjna, emisja zanieczyszczeń – 27.013 zł
• zakup paliwa do samochodów wykonujących transport przy remontach oraz równiarki
i koparki – 27.170 zł
• podatek od nieruchomości – 32.117 zł
• podatek od środków transportowych – 1.950 zł

Na dzień 30.03.2007 r. w Gminnym Zakładzie Komunalnym z siedzibą w Brzeźnicy:
• zobowiązania niewymagalne stanowią kwotę – 14.887 zł
• należności stanowią kwotę – 3.447 zł

W dz. 921 – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zostały przekazane środki finansowe na działalność Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Kalnicy, Biblioteki Publicznej w Kalnicy i świetlic wiejskich na terenie gminy.
W ramach przeznaczonych środków sfinansowano:
• wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń zatrudnionych pracowników w GOUK – 6.220 zł
• zakup energii – 1.207 zł
• prowadzenie zespołu – 691 zł
• ubezpieczenie majątku – 1.524 zł
• podatek od nieruchomości – 2.875 zł
Na działalność biblioteki wydatkowano kwotę 2.855 zł na plan 39.714 zł z czego płace i pochodne od płac stanowią kwotę 2.207 zł.


Reasumując należy stwierdzić, że realizacja budżetu przebiega w miarę dość rytmicznie. Efektem tego jest terminowe regulowanie zobowiązań, realizacja zaplanowanych zadań gospodarczych.

Niska realizacja wpływów, ewentualnie brak wpływu z niektórych źródeł dochodów nie zakłóciło prawidłowej realizacji wydatków.

W stosunku do podatników opieszale realizujących obowiązek podatkowy zostały wdrożone kroki egzekucyjne, co spowoduje przyspieszenie realizacji niektórych źródeł dochodów.

Dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Szczegółowa informacja została złożona do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

Zobowiązania niewymagalne stanowią kwotę 159.858 zł, a są to zobowiązania wobec ZUS i US, których termin realizacji upływa w kwietniu br.

W toku wykonywania budżetu nie wystąpiły przypadki zaciągania pożyczek i kredytów krótkoterminowych na bieżące finansowanie wydatków.

Na dzień 30.03.2007 r. budżet gminy zamknął się wynikiem dodatnim 1.094.965 zł. Wystąpiły zobowiązania długoterminowe z tytułu zaciągniętych pożyczek w wysokości 311.292 zł, tj. 1.99% całego budżetu.

Zaplanowane spłaty zadłużenia z dochodów budżetowych w wysokości 225.646. zł zostały uregulowane zgodnie z terminem spłat w kwocie 20.000 zł.


Realizacja wydatków następowała w granicach kwot określonych w budżecie z uwzględnieniem dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem w sposób celowy i oszczędny.

Środki rezerwy ogólnej na nieprzewidziane wydatki w wysokości 107.600 zł w I kwartale 2007 r. nie zostały rozdysponowane.
Przedstawiona informacja stwarza możliwości szczegółowego zobrazowania wykonania budżetu w okresie I-go kwartału i stanowi podstawę do analizy w celu wypracowania decyzji zmierzających do kontynuowania podjętych zadań, aby zrealizować w pełni zadania nakreślone przez Radę Gminy.

 


Wójt Gminy

mgr Krzysztof Jaworowski

Załącznik Nr 1
Do informacji o przebiegu wykonania budżetu za I kwartał 2007
Plan dochodów budżetowych

Załącznik Nr 2
Do informacji o przebiegu wykonania budżetu za I kwartał 2007
Plan wydatków budżetowych

 


Metryka strony

Udostępniający: Krzysztof Jaworowski Urząd Gminy Brańsk

Wytwarzający/odpowiadający: Piotr Drzewiecki

Data wytworzenia: 2007-04-20

Wprowadzający: Piotr Drzewiecki

Data wprowadzenia: 2007-05-02

Data modyfikacji: 2016-05-05

Opublikował: Piotr Drzewiecki

Data publikacji: 2007-05-02